torstai 23. heinäkuuta 2015

Keskiviikko 22.7.2015

Pieni viivytys blogipäivityksessä johtuu siitä ettei leirissämme toimi netti ja joudumme kirjoittamaan blogia esim. hevosklubilla. Eilen loppui läppäristä akku eikä virtajohtoa tietysti ollut mukana.

Aamulla nousimme jälleen kuuden aikaan koska aurinko nousee silloin ja teltoissa on liian kuuma nukkumiseen. Aamupalaksi oli leipää ja jugurttia. Valmistauduimme hevostelua varten. Hevosklubi Petnehazy huszarcrarda on noin kolmen kilomertin päässä leiristämme ja tällä kertaa emme joutuneet kävelemään vaan Siilimies heitti meidät talleille lava-autolla. Lapset olivat lavalla ja vanhukset hytissä. Hevostila on todella komea ja suuri. Pensaat on leikattu muotoon ja rakennuksia on monta mm. ravintola. Ratsastusvalmentaja Anna otti meidät vastaan ja jakoi lapset ryhmiin taitojensa mukaan. Hevosia oli käytössä viisi. Osaa talutettiin ja osa sai ratsastaa omaan tahtiin. Kentällä oli todella kuuma ja vesitankkausta piti välillä tehdä. Ronja oli isona apuna kääntäessään ratsastajille Annan englanninkielisiä ohjeita. Pääsimme vaunuajelullekin, kivaa oli! Aamu ja Ronja kuvasivat blogia varten paljon valokuvia. Saimme lounasta ravintolassa ja koskaan ei ole taitanut pizza ja jäävesi maistuneet niin hyviltä. Anna piti meille myös hevosaiheisen tietokilpailun englanniksi mutta emme tienneet vastauksia englanniksi, ainoastaan suomeksi. Meitä auttoi tulkkaamisessa toinen Anna, jonka isä on töissä talleilla ja joka osaa suomea koska on asunut Turussa, kiitos Anna kovasti! Isänsä vie Niinan läheiseen putiikkin autolla ostamaan mehutiivistettä ja shipsejä. Kuumalla pitää muistaa syödä puolaista ja täällä on todella kuuma. Eilen mittarissa oli varjossa 33 astetta. Lounaan jälkeen ratsastus jatkui. Pääsimme taas hotellille uima-altaalle polskimaan. Kävimme myös saunassa, joka oli kuuma ja siellä sai myös heittää löylyä. Kioskilta ostimme viileää juomaa ja jäätelöä, suklaata ei ollut. Leirille kävelimme takaisin paitsi Nipsu, Hansu ja Leena, jotka saivat autokyydin ystävälliseltä rouvalta. Illalliseksi Kokki Lotina joukkoineen tekivät meille pastaa ja jauhelihakastiketta. Irlantilaiset pojat pelasivat jalkapalloa ja tytöt seurasivat kentän laidalla innokkasti kannustaen.Tytöt innostuivat myös itse pelaamaan fudista ja kivaa taisi olla.Johtajateltassa Nipsua valvotti ihnottavasti inisevä hyttynen sekä raivosasti maakankaamme alle pyrkivä hiiri.

1. jee .. ihanaa kuulla kuulumisia <3 Älkää läkähtykö helteeseen.