lauantai 16. kesäkuuta 2018

15.6. Perjantai

Aamulla oli herätys 6.30 aamupalalle. Kuitenkin osa heräsi jo ennen kukonlaulun aikaa sillä he halusivat laittautua päivää varten. Kaikkien onneksi sade loppui tasan kuudelta, niin kuin säätiedotus oli lupaillut. Melkein kaikki heräsivät innoissaan ja reippain mielin tulevaan päivään.

Lähdimme bussia kohti noin varttia yli 7. Bussi lähti 7.48 kohti Mödlingiä. Siellä meillä oli noin tunti odotusaikaa, ja useat hakivat lähileipomosta tuoreita leipomuksia ja pizzaa. Sen jälkeen menimme junalla n.6 min matkan ja sitten vaihdoimme junaa jolla pääsimme Slovakian pääkaupunkiin Bratislavaan. Junamatkalla useat ottivat torkkuja, sillä matka kesti yli tunnin.

Lähileipomossa aamupalalla

Itävallassa on paljon tuulivoimaa

Saavuimme Bratislavaan

Kaikkien onneksi Bratislava oli halvempi kuin Wien. Juna-asemalta otimme bussin vanhaan kaupunkiin ja siellä mentiin Rock Cafeen nauttimaan ruoasta. Useat ottivat pizzaa ja colaa. Kärsivällisyys punnittiin, kun osa sai syötyä jo ennenkuin muut vasta saivat ruokansa. Tarjoilija kertoi, että pizzauuniin mahtuu vain kolme pizzaa kerrallaan, mutta onneksi maku oli hyvä.

Ruokapaikkamme terassilta näkyi Mikaelin portti, joka on viimeinen jäljelle jäänyt osa keskiaikaisesta linnoituksesta

Hyvää kannattaa odottaa
Syötyämme meille jaettiin kartat ja jokaiselle 10 euroa ruokarahaa päivän ajaksi.

Lähdimme ryhmissä kiertelemään Bratislavaa. Osa suuntasi heti kauppakeskukseen, ja osa seikkaili kaupungilla. Matkalla oli paljon patsaita, ja erilaisia pieniä kojuja.

Tärkeä nähtävyys, kaivosmies Cumil

Elävä veistos sai seuraa

Kuuman päivän viilennys

Näimme koko porukan kanssa satamassa, josta lähdimme jokilaivalla Tonavaa pitkin takaisin Wieniin. Jokilaiva oli erittäin miellyttävä kokemus: se kulki todella lujaa ja kannelle sai mennä nauttimaan kokonaisvaltaisesti maisemista ja tuntemaan tuulen kasvoillaan ja hiukset naamallaan.
Osa sai taas torkkua jokilaivassa.

Jokilaivassa on tunnelmaa..

...

Näkymä Tonavan varrelta

Meillä oli aikaa vapaaseen kiertelyyn Wienissä noin 2 tuntia. Mieleen painuvaa oli pyöräkulkue, jossa oli hyvin vähäpukeisia henkilöitä. Monet kävivät HardRock Cafessa. Tapasimme Wien Mitten juna-asemalla. Jenna, Stella, Sonja ja Joni L. halusivat tukea paikallista taxiliikennettä ja saapuivat paikalle pakistanilaisen taksikuskin kyydissä.

Tulimme takaisin leiriin junaa ja bussia käyttäen. Paikallinen englannin kielen taidoton bussikuski totesi, että voitte kävellä Pariisiin, Lontooseen tai Manchesteriin. Kuitenkin olimme jo tukevasti istumassa bussissa, joten jäimme istumaan ja pääsimme matkaaman kohti päätepysäkkiämme. Pysäkiltä kävelimme leiriin, jossa oli iltapalaksi grillattuja nakkeja.

Koskahan se bussi saapuu...