tiistai 12. kesäkuuta 2018

12.6. Tiistai

Leivän pää, paras pää. t; Päivi

Tänään heräsimme noin kello 8 aamulla, ja lähes kaikilla oli sujunut yö hyvin rauhallisin ja miellyttävin tunnelmin. Aamupalaksi oli jo lähes perinteiseksi muodostunutta leipää, ja kylkiäiseksi jogurttia ja kirsikoita sekä vielä plusssana teetä ja murukahvia.

Onhan kaikilla päähineet

Matkalla kohti määränpäätä

Aamiaisen jälkeen aloimme pakkaamaan eväitä ja retkellä tarvitsemiamme varusteita.

Läheinen viljapelto

Lähipaloasema
Täällä onkin vielä puhelinkoppeja, kenelle soitetaan?

Kartano on tyylikäs, pihan kunnostus vielä vaiheessa

Nesteytystauko

Oooii!!

Yllättävä paloposti

Retkemme kohteena oli tänään Seegrotte, Euroopan suurin maanalainen järvi, jonne kuljimme jalan. Kaivoksessa kerrottiin olevan 9 astetta lämmintä, ja meitä kehotettiin pukemaan hyvin päälle. Oppaamme hämmästyi, kun kieltäydyimme ottamasta vilttejä sillä mielestämme lämpötila oli ihanan virkistävä. Tutustuimme ilman koneita tehtyyn kaivokseen ja oppaamme kertoi englanniksi paljon asiaa, mistä koitimme saada selvää. Päällimmäisenä mieleemme jäi, että kaivoksessa työskennelleet hevoset oli sokeutettu, jotta ne eivät pelkäisi valonvälähdyksiä.

Perillä kohteessa

Sodan aikaan saksalaiset rakensivat kaivoksessa lentokoneita, koneiden koko aiheutti ongelmia ja saadakseen ne ulos piti suorittaa purkuoperaatio

Kierroksen jälkeen pidimme evästauon ja osa osti virvokkeita. Ilma oli vielä silloin hyvin lämmin ja aurinkoinen. Suurin osa huolehti, että päässä oli päähine, lippiksistä pään päälle sidottuun partiohuiviin. Tauon jälkeen lähdimme kävelemään sport..... eikun Spar kauppaan ostamaan karkkia ja muita herkkuja. Sen jälkeen lähdimme leiriin ja sää alkoi muuttua kosteaksi ja vesipisaroitakin saatiin.

Paikallinen arkkitehtitoimisto
Kyl ny kelpaa!

Lähikauppamme

Herkkuja söimme mahan täydeltä vaikkakin meitä kehotettiin säästämään tilaa vatsaan päivälliselle. Päivälliseksi oli kermaista riisikanapataa, apukokkeina olivat Janika, Fanny, Jenni ja Iiris. Kokkaus suoritettiin uima-asut päällä, sillä sade yllätti leiriläiset ja hiki oli vielä pinnassa reissustamme.

Jenna ja Hanna-Leena joutuivat käymään lääkärin luona hakemassa Jennalle antibioottikuurin. Takaisin he saapuivatkin taxilla.

Alina yritti välttyä heittämästä ruokailuvälinepussiaan mutaan joten hän antoikin sille vähän enemmän vauhtia, ja yrittäessään heittää sitä katokseen pussi lensikin katoksen katolle. Tilanne saatiin korjattua, kun vanhempi Joni kiipesi märälle katolle crokseineen hakemaan pussin.

Miten tässä näin kävi?

Ilta on kulunut runsaassa rankkasateessa ja laskiessa ukkosen etäisyyttä. Ukkosen lisäksi tunnelmaa luo Päivin leiriläisten iloksi tekemä nuotio.

Yleinen tunnelma leirillä on iloinen ja ensi kertaa mukana olevat leiriläiset ovat sopeutuneet eri maahan hyvin, vaikkakin saatoin kuulla, että koti-ikävä olisi, ja kaipuuta omaa sänkyä kohtaan havaittavissa.