tiistai 23. heinäkuuta 2024

Essex International Jamboree -matka 2024

Ankkurit matkailevat jälleen! Nyt kohteemme on Essex International Jamboree Iso-Britanniassa, jonne aloitimme matkamme jo viikkoa ennen varsinaista leiriä. Taitamme matkan lentokoneen sijasta maata pitkin bussilla. Bussimatkalla näemme ja koemme enemmän kuin lentomatkalla. Lisäksi matkustustapa on ekologisempi. Meitä on matkalla tällä kertaa mukana 24 nuorta ja aikuista.

Matka alkoi sunnuntaina 21.7. Ahlaisista, josta suuntasimme Turun satamaan. Ennen satamaan ajoa poikkesimme hakemaan iltapalaksi pizzat, jotka osoittautuivat lähes jättimäisiksi. Osa jaksoi syödä pizzat kokonaan, osa ei, ja niinpä suuntasimme Baltic Princessille pizzalaatikoiden kanssa. Laivassa ei ollut sen erityisempää ohjelmaa, joten teimme ostoksia tax freessa ja vietimme yhdessä aikaa ennen nukkumaan menoa.

Maanantai 22.7.

Unta tosiaan olisi tarvittu, sillä laiva oli Tukholmassa klo 6.10 ja heräämisaika oli sen mukainen. Onneksi matkakokki Niina oli valmistellut meille aamupalan, jonka saimme heti bussissa eteemme. Aamupala nautittuamme bussin suunta oli Ruotsin poikki Malmöhön. Bussissa oli melko unelias tunnelma johtuen aikaisesta herätyksestä.

Matkalla pysähdyimme noin puolivälissä syömään: bussi parkkiin levähdysalueelle, keittiö pystyyn ja ruoanlaitto käyntiin. Sillä aikaa kun Niina valmisti italianpataa, osa porukasta ryhtyi pelaamaan ultimatea. Ruoka oli kuitenkin pian valmista ja se maistui kaikille. Saimme ruokailla ja pelailla vielä auringossa, mutta bussimatkan aikana satoi myös rankasti.

Saavuimme hyvissä ajoin Malmöhön, josta ylitimme 7,8 km pitkän Juutinrauman sillan Tanskan puolelle. Maan vaihtumista ei sillalla ajaessa oikeastaan edes huomannut. Tanskaan ja Kööpenhaminaan päästyämme kohde oli yöpaikkamme Tangloppen Camping.

Leirinräalueella purimme bussista yöpymiseen tarvittavat tavarat ja etsimme isoille teltoillemme sopivan tilan. Teltat saatiin pystyyn nopeasti porukalla ja Niina laittoi jälleen ruokaa meille, nyt kanakastiketta ja riisiä. Roskien lajittelu leirintäalueella hämmensi, mutta muuten alue oli hyvä ja maisemat kauniita. Se oli myös ilmeisen suosittu, sillä telttoja ja asuntovaunuja sekä -autoja oli todella paljon.

Pitkän ajopäivän jälkeen olimme aika väsyneitä ja menimme melko aikaisin nukkumaan. Yksi ilmapatjan paikkauskin illalla tehtiin leirin kioskista löytyneillä polkupyörän paikkausvälineillä. Aamulla luvassa oli aikainen herätys, jotta pääsisimme ajoissa matkaan.